0
021284284

مدیریت فناوری اطلاعات

                                                              مدیریت فناوری اطلاعات 

دولت الکترونیک
نیاز به اطلاعات و ارتباطات زندگی اجتماعی و مجازی، نیاز به پذیرش ریسک بیشتر، تصمیم گیری آگاهانه و ارتقای علمی از جمله نیازهای انسان در این زمان بوده و مفهومی چون دولت الکترونیک پیش از پیش اهمیت یافته است.
برخی اصطلاحات در دولت الکترونیک: مشتری ـ شهروند ـ نگاه
امروزه به استفاده از ICT به منظور بهبود کارایی و اثربخشی و شفافیت اطلاعات بین دولت و سازمان های تابع آن و بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی دولت الکترونیک اطلاق می شود.
دولت الکترونیک استفاده آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم و شبانه روزی به مشتری.
امروزه پیشرفت تکنولوژی امکانات ارتباطی بسیار زیادی را در اختیار دولت الکترونیک قرار داده که می تواند از آنها برای رسیدن به اهداف خویش استفاده کند.
تحویل الکترونیکی خدمات به معنای ارائه خدمات دولتی از طریق اینترنت و یا با استفاده از سایر امکانات الکترونیکی است.
ارتباط دولت با شهروندان خود دارای پیچیدگی ها و مشکلات خاص خود است یکی از مهمترین وظایف هر دولتی تحویل خدمات عمومی به شهروندان بنگاه های اقتصادی و سایر سازمانها و موسسات موجود در جامعه است.
برترین شهرهای الکترونیکی جهان: سئول ـ سنگاپور ـ توکیو ـ هنگ کنگ ـ استکهلم ـ سان فرانسیسکو ـ نیویورک.
 
معایب مجازی شدن (الکترونیکی) سازمانها:
تماس رو در رو و چهره از بین می رود و کارکنان از نظر اجتماعی و روابط اجتماعی منزوی   می شوند.
از آنجا که نحوه مرز بندی در زندگی نامعلوم می گردد امکان افزایش استرس وجود دارد.
 
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی: ۱- عاقلانه فکر کردن ۲- عاقلانه عمل کردن ۳- مانند انسان عمل کردن ۴- مانند انسان فکر کردن.
هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی از عمر خود، توانسته است که از حد توسعه بازی ها به سوی دنیایی از مسائل شگفت آوری همچون سیستم های خبره، بینایی ماشین و … گام بردارد.
این شاخه از هوش مصنوعی سعی دارد روبات ها را طوری برنامه ریزی کند که اعمالی هوشمندانه، چون توانایی دیدن، شنیدن و نشان دادن عکس العمل به محرک های محیطی را انجام دهد.
حوزه های هوش مصنوعی: فلسفه ـ زبان شناسی ـ روان شناسی ـ ریاضیات ـ نظریه کنترل ـ اقتصاد ـ مهندسی کامپیوتر ـ علوم عصبی و زیست شناسی.
به هر موجودی که بتواند محیط اطراف خود را با استفاده از حسگرها، حس کند و با استفاده از عملگرهایش آن را تغییر دهد، عامل می گویند.
استراتژی الگوریتم جستجوی عمقی، انتخاب کرده با پیشترین عمق است برای پیاده سازی این الگوریتم از ساختمان داده استک استفاده می شود چرا که حدی برای پیش روی در گره ها وجود ندارد و ممکن است تا عمق ¥ در عمق فرو رویم و به نتیجه نرسیم.
 
دو نوع هیودستیک برای حل مسائل CSP به روش آگاهانه:
کمترین مقدارهای باقیمانده (mRV) ـ هیورستیک کمترین محدودیت.
تابع ارزیابی EVAL: این تابع ارائه تخمینی از سودمندی مورد انتظار بازی از یک موقعیت خاص ارائه می کند که نوعی تابع اکتشاف (هیورستیک) است.
 
مبانی فناوری
شرکت مشکل یکپارچگی بخش های مختلف را با استفاده از سیستم های SAPR3 و همراه با   نرم افزارهایی از شرکت های I2 و IBM و سیستم های کاربردی را می سازد که بخش های مختلف شرکت را با یکدیگر ارتباط داده و شرکت را با شرکای زنجیره تامین مرتبط می سازد و در نتیجه شرکت کاربردهایی چون دریافت سفارش، تدارک سرخط مواد اولیه و اجزاء مورد نیاز در روند تولید … را با استفاده از اینترنت بصورت یکپارچه درآورند.
مجموعه ای از سیستم های کامپیوتری که مورد استفاده یک سازمان هستند را فناوری اطلاعات گویند.
تعریف موتون از IT: مجموعه ای از رایانه، سخت افزار، نرم افزار ارتباطی که دو رایانه را به یکدیگر متصل سازد. فناوری اطلاعات مهم ترین فراهم آورنده تسهیلات کسب و کار شده است.
سازمان از بکارگیری IT پنج هدف زیر را دنبال می کنند.
۱- ارتقاء بهره وری (۵۱%)، ۲- کاهش هزینه ها (۳۹%)، ۳- بهبود تصمیم گیری (۳۶%)، ۴- بهبود ارتباط با مشتری (۳۳%)، ۵- توسعه برنامه های استراتژیک جدید (۳۳%).
تصویر و شمایی کلی از فناوری مبتنی بر شبکه، اینترنت وب ـ شبکه های داخلی و خارجی پردارش سیار و تجارت سیار ـ پردازش فراگیر ـ شناسایی فرکانس رادیویی ـ درگاه سازمانی ـ سازمان شبکه ای ـ کامپیوتر شبکه ـ شبکه های نوری ـ شبکه های ذخیره سازی ـ خدمات وب.
هر سیستم اطلاعاتی ممکن است از اجزاء یا سیستمهای اطلاعاتی کوچکتر نیز تشکیل یافته باشد. بعنوان مثال شرکت فرکس خود از چندین سیستم اطلاعاتی کوچکتر تشکیل شده است. به این سیستمهای کوچکتر برنامه های کاربردی گفته می شود.
پایگاه داده هایی است که با هدف بازیابی سازماندهی شده اند.
سیستم های اطلاعاتی براساس سطح سازمانی و نوع پشتیبانی دسته بندی می شوند. معروف ترین این سیستمها می توان به ERP نام برد. این سیستمها مدل جدیدی از پردازش سازمانی را ارائه   می دهد.
زنجیره تامین هم جریان مادی و هم جریان اطلاعاتی را نشان می دهد. محیط پردازش توزیع شده نسبت به PCها محیط های موثر و اثربخشتری را ارائه می کنند.
تنها نرم افزار سرویس گیرنده ای که برای دسترسی و اجرای برنامه های مبتنی بر وب نیاز است یک محیط مرورگر وب است.
شبکه های اصلی ارتباط در محیط وب شامل: ۱- اینترنت، ۲- انترانت، ۳- اکسترانت، ۴- پرتال سازمانی
مهمترین اجزاء تجارت الکترونیک مبتنی بر وب شامل: ۱- ویترین الکتریکی ۲- بازارهای الکترونیکی ۳- تجارت سیار ۴- وب سازمان.
بخش های اصلی منابع سیستم های اطلاعاتی عبارتند از: سخت افزار ـ نرم افزار ـ پایگاه داده ـ شبکه ها ـ رویه ها ـ تسهیلات امنیتی ـ ساختمان فیزیکی ـ به سیستمی که بر روی اینترنت امکان به اشتراک گذاشتن صفحات را می دهد تار جهان گستر می گویند.
یکی از ابزارهای موجود ترجمه خودکار صفحات وب است که به راحتی توسط مرورگرهایی مثل Netscape ارائه شده و روز بهروز کیفیت آن نیز بهتر می گردد.
یکی از راه حل های موجود برای بهبود بهره وری در استفاده از اطلاعات استفاده از پروتال هاست. پروتال ها سعی دارند با استفاده از فناوری های ایندکس گذاری و روشهای پیشرفته جستجو به اطلاعات و داده های پراکنده نظم دهند.
اغلب مدیران حدود ۹۰ درصد از وقت خود را صرف ارتباطات می کنند.
ارتباطات ضعیف به معنای مدیریت ضعیف است.


دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات

جهت ثبت نام در دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات  بر روی تصویر فوق کلیک نمایید

دوره غیر حضوری است و محتوای الکترونیکی در قالب CD یا DVD به آدرستان ارسال می گردد

پس از پایان گواهی و مدرک معتبر دوره آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات  با قابلیت ترجمه رسمی دریافت می نمایید

مشاوره رایگان: ۰۲۱۲۸۴۲۸۴ و ۰۹۱۳۰۰۰۱۶۸۸ و ۰۹۳۳۰۰۲۲۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۳۳۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۸۸۲۸۴ و ۰۹۳۳۰۰۹۹۲۸۴


مدیریت دانش
وسیع ترین کار تحقیقایت در زمینه مدیریت دانش تا امروز در سال ۱۹۹۵ توسط آقایان کوجیه و نافوکا، هیروتاکاتاکی شی در سازمان خلق دانش چگونه شرکت های ژاپنی نوآوری و پویایی را به وجود می آورند، صورت پذیرفته است.
چهار نوع دانش مشخص شده است
دانش نیروی انسانی، دانش مکانیزه، دانش مستند، دانش خودکار
سرمایه فکری یک سازمان را به کار می گیرد تا آنرا قادر سازد رسالت و ماموریت خود را تحقق بخشند.
مدیریت دانش دو قمت مدیریت داده و اطلاعات و دوم مدیریت افرادی که نظر دانش و توانائیهای خاص هستند.
دانش ایجاد یک مدل ذهنی از الگو یا روند است که می تواند با درجه ای از قابلیت اعتماد و    پیش بینی در یک زمینه خاص بکار گرفته شود.
مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش و مدیریت داده ها در عین مرتبط بودن با یکدیگر، حوزه هایی متمایز از یکدیگرند سیستمهای مدیریت داده ها، امور تکراری و روزانه سازمانها را خود کار نموده و انواع محدودی از اطلاعات را به دست می دهند.
مدیریت اطلاعات در شکل اپکها، پایگاه های اطلاعاتی پیوسته و شبکه جهانگستر وب جز لاینفک کتابخانه های امروزه شده است. مدیریت اطلاعات و داده ها عناصر مهم مدیریت دانش هستند.
مدیریت دانش ۴ عنصر اساسی دارد. دانش، مدیریت، تکنولوژی اطلاعات و فرهنگ سازمانی.
دانش دو نوع است: عیان و نهان (صریح، یا ضمنی)
برای تبدیل اطلاعات به دانش، افراد باید اطلاعات را تحلیل و تفسیر و درک کرده و آن را در متنی جای دهند.
اگر بخواهیم عاملی عمده و مهم برای موفقیت هر شرکت در اعمال مدیریت دانش بیابیم بی شک نظرمان به سوی افرادی جلب خواهد شد که از ابتدا به استخدام شرکت در می آیند.
مدیریت پیشرفت نظری دانش، مدیریت پیشرفت فنی و مدیریت پیشرفت سازمانی.
پس از رشد نظریه ای هایی که بر چگونگی توزیع و جریان دانش در سازمان تاکید داشتند، مدلهایی نیز برای تبیین جریان دانش توسعه داده شده است.
فناوری اطلاعات تاکنون بیشترین سهم را در مدیریت دانش داشته به طوری که در پشت تمامی فعالیتهای مدیریت دانش، فناوری اطلاعات نهفته است.
نقش مدیریت دانش در سازمان ایجاد شبکه های دانش برای کنار هم قرار گرفتن دانش و تخصص کارکنان و هم افزای قابلیت ها می باشد به نحوی که بتواند سازمان را در یک محیط رقابتی توسعه و پایدار نماید.
در پایان اینکه جایگاه کشور ایران در استقرار مدیریت دانش، خلق دانش جمعی و نهایتاً نحوه    بهره گیری از آنها در خلق مزیت های رقابتی در سطح ملی و بین المللی چه جایگاهی دارد. می تواند موضوع مناسبی برای بررسی و تحقیق محققان علم مدیریت در کشور باشد.
 
سیستم های اطلاعات مدیریت
برخلاف باور عامیانه، واژه ی اطلاعات با داده بسیار متفاوت است. داده ها شامل واقعیت ها و اشکالی هستند که برای کاربر بی معنی است. وقتی که داده ها پردازش شدند تبدیل به اطلاعات  می شوند. اطلاعات در سیستم های سازمانی مختلط انسان و ماشین از سه منبع زیر تغذیه می شود:
۱- محیط عملکرد مدیریت ۲- ذخیره ی اطلاعات، توسط عملکرد سیستم های عامل ۳- روشهای اخذ اطلاعات از نحوه ی ایجاد ارتباط ها، ذخیره سازی و بازیابی.
یکی از مهمترین راه های ارائه اطلاعات، تهیه ی گزارش اطلاعات است.
مدیریت برای اطلاعات نیز به دو علت عمده پدید آمده است.

  • پیچیدگی روزافزون فعالیت ها.
  • بهبود کارایی رایانه ها و تخصصی شدن به کارگیری آن.

کانون اصلی توجه در تکنولوژی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی، مدیریت دانش است.
پایگاه داده یا بانک اطلاعات، که اخیراً به آن دادگان نیز گویند به مجموعه ای از اطلاعات، با ساختار منظم و سامانمند گفته می شود.
داده کاوی به معنای کشف دانش و اطلاعات معتبر پنهان در پایگاه های داده می باشد. یا به بیان بهتر تجزیه و تحلیل ماشین داده ها برای پیدا کردن الگوهای مفید، تازه و قابل استناد در پایگاه های داده بزرگ، داده کاوی نامیده می شود.
هر سیستم پنج عنصر وجود دارد: ۱- درونداد ۲- برونداد ۳- تبدیل ۴- مکانیسم کنترل ۵- اهداف
چرخه ی حیات سیستم، مراحلی را تعیین می کند که باید طی شود تا یک سیستم توسعه پیدا کند. یک چرخه ی حیات برای برنامه ریزی، اجرا و کنترل فعالیتهای یک پروژه، مورد استفاده قرار می گیرد اما چگونگی انجام کار را در هر مرحله مشخص نمی کند.
متخصصان اطلاعاتی، تحلیلگر سیستم ها، مدیر پایگاه داده، متخصص شبکه، برنامه نویسی، اپراتور.
در تعریفی ساده مدیریت را علم حداکثر بهره وری از حداقل امکانات می دانند.
کنترل یکی از مهمترین وظایف مدیران است منظور از اعمال کنترل تضمین اجرای استراتژی ها و تحقق هدف های سازمان است.
مهمترین قسمت طراحی تمام سیستمهای اطلاعاتی همین مرحله است. این مرحله آنقدر مهم است که با ضعف آن، امکان ندارد سیستمی قوی داشته باشیم بیشترین هزینه را هم برای طراحی یک سیستم اطلاعاتی به آنالیزور یا آنالیست یک سیستم می دهند.
 
تحلیل آماری
ارتکاب خطای نوع اول در مسایل آزمون فرضیه به مراتب بدتر از خطای نوع دوم است. به عنوان مثال فرض کنید فردی متهم به یک نوع خلاف است. اگر در دادگاه قاضی با توجه به تحقیقات به عمل آمده و مستندات پرونده، رای به مجرمیت این فرد بدهد در حالی که واقعاً فرد گناهکار نیست این مساله اشتباه خیلی بدتری است نسبت به حالتی که فرد واقعاً گناهکار است، اما قاضی با توجه به شواهد موجود او را تبرئه نماید.
اگر محقق در ادعای خود تاکید بر نوعی برتری روش جدید نسبت به وضع موجود داشته باشد همانند این که روش جدید آموزشی نسبت به روش فعلی کاراتر است آنگاه آزمون فرضیه مربوط یک طرفه خواهد بود.
بهترین فرد برای یک آزمایش کسی است که:
بیش ترین شناخت را با ماهیت مواد آزمایشی داشته باشد.
بالاترین توانایی را برای ارزشیابی محاسن و معایب روش های مختلف دارا باشد.
بیشترین آشنایی را با روشهای مختلف ممکن برای طرح ریزی آزمایش داشته باشد.
انواع آزمون های آماری: آزمون های پارامتری ـ آزمون های ناپارامتری
ضریب همبستگی خطی مقداری بین ۱- و ۱+ است که اگر مقدار آن مثبت باشد نشان دهنده همبستگی سیستم و اگر منفی باشد، نشان دهنده همبستگی غیرمستقیم می باشد. ضریب همبستگی صفر نشان می دهد که دو متغیر ناهمبسته هستند. هر چه مقدار قدر مطلق ضریب همبستگی به عدد یک نزدیکتر باشد نشاندهنده همبستگی شدیدتر بین دو متغیر است. اگر مقدار ضریب همستگی خطی برابر یک یا منفی یک شود، همبستگی خطی کامل بین دو متغیر برقرار خواهد بود.
اگر به مقادیر هر دو متغیر مقدارهای ثابتی را اضافه و یا در مقادیر ثابتی آنها را ضرب نمائیم، مقدار ضریب همبستگی تغییری نمی کند.
 
تئوری های پیشرفته مدیریت
مفهوم سازمان: مجموعه ای از افراد که در کنار یکدیگر کار می کنند با هم هماهنگ هستند و در راستای دستیابی به اهداف خاص با هم همکاری می کنند.
مدیریت: فرآیند انجام اقدامات و فعالیت ها به صورت کارآمد و موثر با و یا از طریق دیگران.
بهره وری متشکل از دو واژه ی کارایی و اثربخشی است.
مهارت های مدیریت: مهارت فنی ـ مهارت انسانی ـ مهارت ادراکی
علوم طبیعی مشتمل بر پدیده های عینی است، پدیده هایی که ملموس و قابل رویت هستند. هر گاه اندیشمندان یک جامعه علمی با واقعیت های علمی مواجه شوند که نتوان آنها را در چارچوب پارادایم موجود تفسیر و تشریح نمود، پارادایم نوینی شکل می گیرد.
 
انتقادات وارده به تیلور:
۱- تمرکز بیش از حد برانگیزش مادی ۲- کنترل بیش از حد کارکنان ۳- بی توجهی به شأن انسان در سازمان.
واقعیت به صورت ذهنی بوده و از طریق فرایندهای ذهنی ساخته (خلق) می شود. نمادین تفسیریها ذهنیت گرا و غیرغقلایی هستند؛ بدین معنی که معتقدند یک سبک برتر مدیریت قابل کشف در محیط وجود ندارد و بسته به ذهن ما سبک مدیریت مطلوب تعریف می شود و شکل می گیرد.
جهان اجتماعی شامل نمادها و علایم مختلف است که توسط افراد ساخته و به طریق مختلف تفسیر می شود.
مدیران بسیاری از ویژگی های عینی محیط اطراف خود را می سازند، نظمی نو می بخشد و یا آن را تخریب می کنند.
این نظریه برمنشاءذهنی واقعیت های سازمانی تاکید دارد.
آن چه افراد از سازمان به عنوان واقعیت مشاهده می کنند. ذهنیت آنها نسبت به آن سازمان است و در نتیجه به تعداد افراد می تواند واقعیات متفاوت وجود داشته باشد فرایند خلق واقعیت به صورت فردی است و مثلاً مدیران می توانند خلق واقعیت کنند و یک مدیر می تواند نماد موفقیت باشد.
سازمانها به وسیله اعمال و رویه های نهادی شده در جامعه هدایت می شود.
سازمانها مستقل از کارایی موردنیاز این اعمال و رویه ها، این کار را انجام می دهند تا احتمال بقای خود را افزایش دهند
بسیاری از اقدامات سازمانها (نظیر طراحی ساختار، تدوین چشم انداز و …) به منظور کارایی نیست بلکه با هدف کسب مشروعیت و بقا در محیط صورت می پذیرد. سازمان ها حتی با وجود عملکرد بسیار پایین نیز می توانند در محیط بقا داشته باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *