0
021284284

آموزش فنون نگه داری و مراقبت از کودک: دوره های آموزش مجازی و مقاله های آموزشی فنون نگه داری و مراقبت از کودک

کودکان حدود نیمی از جامعه کنونی را تشکیل می دهند ‏‌، به همین دلیل توجه به سلامت جسمی و روانی آنان اهمیت زیادی دارد . این امر هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که وجود کودکان سالم برای داشتن جامعه ای سالم در آینده مطرح می شود. بدون شک داشتن فرزندانی سالم و با نشاط‏، آرزوی هر مادر است و عدم آگاهی از چگونگی مراقبت از کودک و مسائل بهداشتی می تواند خساراتی جبران ناپذیر به بار آورد.
هدف از این دوره آشنایی با فنون مراقبت از کودک در سنین شیرخوارگی از نظر تغذیه ، بهداشت و پیشگیری از صدمات جسمانی و معلولیت است تا با بکارگیری این دانش و آموزش آن به دیگران بتوان الگوی مناسبی برای تأمین، حفظ و بالا بردن سطح بهداشت جامعه بود.

آموزش مجازی فنون نگه داری و مراقبت از کودک : امکان ثبت نام در دوره مجازی​

ما در بنیاد آموزش مجازی ایرانیان امکان ثبت نام در دوره آموزش مجازی فنون نگه داری و مراقبت از کودک و اخذ مدرک معتبر فنون نگه داری و مراقبت از کودک را به صورت کاملا غیر حضوری فراهم آورده ایم.

5/5
فنون نگه داری و مراقبت از کودک

این دوره برای تمامی مادران و همچنین کسانی که قصد کار در مهد کودک و موسسه های مربوطه را دارند مناسب می باشد.

این دوره شامل تمام نکات پرورش و مراقبت از کودکان است که به صورت محتوای الکترونیکی جمع آوری شده.

دوره آموزش مجازی فنون نگه داری و مراقبت از کودک برای شما توسط بنیاد آموزش مجازی ایرانیان تهیه شده، تا به آسانی اینترنتی ثبت نام کنید.

بنیاد آموزش مجازی ایرانیان با اعتبار بسیار بالا برای شما شرایطی فراهم آورده که در مدت زمان کوتاه میتوانید مدرک فنون نگه داری و مراقبت از کودک را اخذ نمایید.

اصول نگهداری و مراقبت از کودکان:

کودکان دوست داشتنی ترین موجودات جهان هستند و در عین حال برای مراقبت از آن ها می بایست اصول نگهداری از کودکان رعایت شود. تجربه پدر و مادری پیچیدگی های خاص خودش را دارد و می تواند طاقت فرسا باشد، اما در عین حال یکی از شگفت انگیز ترین و با ارزش ترین تجربه های زندگی است.

تصمیم گیری درباره چگونگی نگهداری از نوزاد می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین ما در این مطلب به شما کمک می کنیم این دوران را با لذت سپری کنید و امیدواریم راهکارهای ما برای شما چراغ راه باشد.

تغذیه کودک اولین اصول نگهداری از کودکان:

تغذیه به موقع کودک بسیار مهم است. یک نوزاد تازه متولد شده باید هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار تغذیه شود، به عبارت دیگر در طی ۲۴ ساعت نوزاد به ۸ الی ۱۲ نوبت غذا احتیاج دارد. شش ماه اولیه زندگی نوزاد به شیر مادر وابسته است. شیر مادر حاوی مواد مغذی و آنتی بادی های حیاتی برای رشد کودک است. در هر نوبت حداقل ۱۰ دقیقه  به کودک شیر بدهید. چنانچه سینه مادر به درستی در دهان نوزاد قرار گرفته باشد، مادر دردی را در این ناحیه احساس نخواهد کرد و پس از احساس سبکی را در پستان های خود تجربه خواهد کرد. این نشانه ایست برای اینکه کودک شیر کافی دریافت می کند. در صورتی که شیر مادر کافی نیست می توانید کودک را با شیر خشک تغذیه کنید. در هر نوبت بین ۶۰ تا ۹۰ میلی لیتر شیر خشک برای او کافی است.

1. آروغ زدن:

پس از اینکه کودک شیر خورد باید آروغ بزند. نوزادان هنگام مکیدن هوا را می بلعند که این باعث ایجاد گاز و قولنج در شکم می شود. آروغ زدن این هوای اضافی را از معده آن ها خارج کرده و به هضم غذا کمک می کند و از درد شکم و کولیک جلوگیری می کند. کودک را با یک دست به آرامی بغل بگیرید و روی سینه خود قرار دهید به طوریکه چانه او روی شانه شما قرار بگیرد. با دست دیگرتان به آرامی به پشت نوزاد ضربه بزنید تا جایی که آروغ بزند.

2. نوزاد را درست نگه دارید:

هنگام بغل کردن نوزاد مطمئن شوید سر و گردن او را درست نگه داشته اید. زیرا عضلات گردن نوزاد هنوز آن قدر قوی نیستند تا بتوانند سر را به سمت بالا نگه دارند. ستون فقرات نیز هنوز در حال رشد و شکل گیری است. پس از سه ماهگی گردن می تواند سنگینی سر را تحمل کرده تا آن موقع مراقبت از سر و گردن نوزاد از مهمترین اصول نگهداری از کودکان به شمار می رود.

3. مراقبت از بند ناف:

یکی از جنبه های مهم مراقبت از نوزاد تازه متولد شده مراقبت از بند ناف اوست. باید بسیار مواظب باشید تا به آن فشار نیاید و کنده نشود. نوزاد را با آب ولرم شستشو دهید. محل بند ناف را خشک نگه دارید و با یک پارچه تمیز و نخی خشک کنید. قبل از دست زدن به آن دستتان را ضدعفونی کنید. به دنبال نشانه های عفونت باشید، در صورت قرمزی، تورم، ترشحات بد بو یا چرک و خونریزی به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

4. پوشک کردن:

تعویض مداوم پوشک یکی از جنبه های مهم دیگر هنگام مراقبت از کودک است. اگر کودک شیرخشک کافی یا شیر مادر دریافت می کند، روزانه ۶ تا ۸ بار پوشک خود را خیس می کند و به طور منظم مدفوع می کند. حتی ممکن است مجبور باشید ۱۰ بار پوشکش را تعویض کنید. برای تعویض پوشک به یک تشکچه نرم و مخصوص، دستمال مرطوب، کرم سوختگی یا پودر بچه و پوشک نیاز دارید. چنانچه کودک شما دختر است بهتر است جهت جلوگیری از عفونت ادراری او را از جلو به سمت عقب پاک کنید تا اینکه عقب به جلو و اجازه بدهید نوزاد ساعاتی را بدون پوشک بماند.

5. استحمام:

حمام کردن نوزاد تازه متولد شده یک کار حساس است. معمولا کودک سالم به وزن ۲۵۰۰ گرم بین۲ تا ۶ ساعت پس از تولد به استحمام نیاز دارد. به دلیل اینکه مادر و نوزاد یک روز پس از زایمان را در بیمارستان سپری می کنند و یا سردی هوا می توانید این کار را به تاخیر بیاندازید. در صورتی که نوزادتان کم وزن است استحمام را تا قطع شدن بند ناف به تاخیر بیاندازید. بعد از خشک شدن و افتادن بند ناف در هفته ۲ تا ۳ بار نوزاد را حمام کنید.

قبل از استحمام نوزاد مطمئن شوید تمام وسایل او آماده است. حمام را گرم کنید و صابون ملایم کودک، حوله نرم، لوسیون یا کرم کودک، پوشک تمیز و لباس کودک را آماده کنید. حمام قبل از خواب کمک می کند تا کودک خواب آرامی داشته باشد. می توانید از همسرتان یا شخص دیگری بخواهید سر و گردن کودک نگه دارد تا بالاتر از بدنش قرار بگیرد و شما به آرامی بدن نوزاد را شست و شو دهید. پس از حمام بدن کودک را با یک حوله نرم خشک کنید، لوسیون بزنید و پوشک تازه و لباس تنش کنید.

6. ماساژ دادن:

ماساژ یک روش عالی برای برقراری ارتباط با کودک است. همچنین به آرامش خواب کودک و هضم غذا کمک می کند. مقداری کمی روغن یا لوسیون را روی دست خود پخش کنید و بدن نوزاد را به آرامی ماساژ دهید. بهترین زمان برای این کار قبل از از استحمام است.

7. لمس نوزاد:

هنگام بازی با کودک هرگز او را تکان ندهید، زیرا اعضای داخلی بدن او حساس هستند و با تکان شدید می توانند آسیب ببینند. او را به هوا پرتاب نکنید زیرا می تواند بسیار خطرناک باشد. همیشه قبل از دست زدن به کودک دستهایتان را ضدعفونی کنید زیرا سیستم ایمنی بدنی آن ها کاملا رشد نکرده و در مقابل ویروس ها و میکروب ها آسیب پذیر هستند. اگر به گردش می روید مطمئن شوید در کالسکه یا صندلی ماشین بدون محافظ یا کمربند قرار نگیرند. او را مجبور کنید هرروز روی شکم خود دراز بکشید زیرا این کار باعث تقویت عضلات گردن و پشت او می شود. همچنین به بهبود بینایی او کمک می کند زیرا مجبور است برای دیدن چشمانش را به سمت بالا و چپ و راست حرکت دهد.

8. خوابیدن:

نوزادان تازه متولد شده باید در ۲ ماه اول زندگی حدود ۱۶ ساعت بخوابند و معمولا بین ۲ تا ۴ ساعت چرت می زنند. اگر خیس و گرسنه باشند بیدار می شوند. چون که کودک باید هر ۳ ساعت یک بار غذا بخورد لازم است که او را برای شیر خوردن بیدار کنید. اگر نوزادتان الگوی خواب ایده آلی ندارد نگران نباشید زیرا چرخه خواب در نوزادان متفاوت است. همچنین مراقب باشید نوزاد به طور مداوم به یک طرف نخوابد و او را بچرخانید تا مانع صاف شدن یک طرف سر او شوید. بسیار مراقب باشید کودک به پهلو بخوابد تا از خفگی احتمالی او جلوگیری کنید.

9. کوتاه کردن ناخن ها:

ناخن های نوزادان بسیار سریع رشد می کنند. ناخن های بلند و حرکات سریع باعث می شود به خودش آسیب بزند. به همین دلیل لازم است به وسیله یک ناخن گیر مخصوص کودکان هنگامی که خواب هستند ناخن نوزاد را کوتاه کنید. حواستان باشد ناخن نوزاد را خیلی کوتاه نکنید زیرا ناخن ها بسیار لطیف هستند و ممکن است برایشان دردناک باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *