0
021284284

درباره ی ISO 9001

دپارتمان آموزش مجازی شرکت جهت علاقه مندان به این دوره ی آموزشی توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است. جهت ثبت نام در این دوره کوتاه مدت آموزشی و دریافت گواهینامه آموزشی معتبر در این زمینه به قسمت ( ثبت نام دوره ) مراجعه فرمائید. ( در نظر داشته باشید احتمال دارد بر طبق نظر استاد مربوطه سرفصل ها  و یا محتوای دوره ها با آنچه در این صفحه به صورت کلی شرح داده شده است متفاوت باشد.)
ISO 9001 چطور به شما کمک می کنند؟
چطور مطمئن می شوید که تامین کننده ی شما متوجه ی انتظارات شما شده و قادر است محصولی سازگار و مطابق برای شما فراهم کند؟
متن حاضر به این سوالات پاسخ می دهد و اینکه چگونه از ISO 9001 به عنوان ابزار تامین زنجیره ای حداکثر استفاده را برد.
ISO 9001چیست؟
ISO 9001 استانداردی بین المللی است که الزامات مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت(QMS) یک سازمان ارائه می کند. این قسمتی از خانواده ی استاندارد های منتشر شده توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) است که اغلب به نام “سری ISO 9001” یا “خانواده ISO 9001” اشاره می شود.
به همین دلیل ممکن است از تامین کننده ی خود جملات “دارای گواهینامه ی ISO 9001” یا “ISO 9001 مطابق با سیستم مدیریت کیفیت” را می شنوید. این یعنی سیستم مدیریت کیفیتی آنها مطابق الزامات ISO 9001 است، تنها استانداردی در خانواده ی ایزو که می توان از آن در سنجش میزان مطابقت استفاده کرد.
هدف ISO 9001 تامین یک سری الزامات است که اگر اجرای موثری داشته باشند شما را مطمئن می کنند که تامین کننده ی شما می تواند به طور مستمر کالا و خدماتی را ارائه دهد که:
    هماهنگ با نیاز ها و انتظارات شماست
    با قوانین موجود مطابقت دارد
الزامات دارای مباحث متعدد فراوانی هستند، شامل تعهد مدیر ارشد تامین کننده ی شما نسبت به کیفیت، تمرکز آن بر مشتری، کافی بودن منابع اش، جدیت کارمندان، مدیریت پروسه (برای تولید، تحویل خدمات و پروسه های اجرایی و پشتیبانی مربوط)، برنامه ریزی کیفیت، طراحی محصول، بررسی سفارشات وارده، خرید، نظارت و اندازه گیری پروسه ها و محصولات خود، تنظیم [کالیبره کردن] تجهیزات اندازه گیری، اعمال بازدارنده/تصحیحی، و الزامی برای پیشرفت متداوم سیستم مدیریت کیفیت. همچنین برای تامین کننده ی شما الزامی وجود دارد که باید انتظارات مشتری درباره ی کیفیت کالا و خدمات ارائه داده را نظارت کند.
ISO 9001 الزامات کالا و خدمات خریداری شده ی شما را مشخص نمی کند. تعیین آن با خود شماست. شما باید انتظارات خود را از محصول مشخص کنید. برای مثال ممکن است شما به خصوصیات، طراحی ها، استاندارد های ملی یا بین المللی، کاتالوگ های تامین کننده، یا دیگر مستندات اشاره کنید.
تطابق با ISO 9001یعنی چه؟
یعنی تامین کننده ی شما در مدیریت کیفیت به رویکردی نظام مند رسیده و به شما اطمینان میدهد نیاز هایتان بطور شفاف درک و توافق شده و تامین می گردد. گرچه تطابق داشتن با ایزو 9001 نباید به عنوان جایگزینی برای تطابق محصول باشد.
ISO 9001 در انتخاب تامین کننده چه کمکی به شما می کند؟
ISO 9001 الزاماتی برای پروسه ی خرید فراهم می کند که شما در آن به عنوان خریدار نقش دارید. این الزامات به مباحث زیر اشاره دارد:
الزامات مربوط به اطلاعات خرید که باید فراهم گردند تا تامین کننده ها نیازهای مشتریان را بطور شفاف درک کنند.
راه های تفکیک [ردیابی] محصولات تامین شده از الزامات مشتری است.
توجه کنید که هرگاه ISO 9001 به “محصولات” اشاره داشته باشد، محصولات غیر ملموس مانند خدمات یا نرم افزار را نیز شامل میشود.
شما با مشخص کردن نیاز های خود برای تامین کننده نقش مهمی بر عهده دارید. می توانید با کارکنان فنی داخلی خود (که استفاده کنندگان واقعی هستند) در این باره مشورت کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است محصولی را دریافت کنید تمام الزامات اظهار شده ی شما و الزامات قانونی را داشته باشد، اما برای مقاصد مورد استفاده ی شما کاملا اشتباه است. پس اول از همه، باید بر مشخص کردن نیازهای خود مربوط به مقصود استفاده تمرکز کنید.
برای کمک به این کار موارد زیر را در نظر بگیرید:
محصول (کالا یا خدمات) خاصی که خریداری می کنید چیست؟
چه تاثیری بر تجارت شما دارد؟
ریسک تجارت شما چه خواهد بود اگر دراستفاده از این محصول دچار مشکل شوید؟
چطور مطمئن می شوید که محصول دریافتی نیاز های شما را برآورده می کند؟
از سابقه ی عملکرد و شهرت تامین کننده ی خود چه می دانید؟
در تامین محصول مطابق به چه مقدار اطمینان از تامین کننده احتیاج دارید؟
اگر (بر اساس سنجش ریسکی که از کالا یا خدمات مورد خرید دارید) تصمیم گرفتید که تطابق با ISO 9001 مهم است، چطور مطمئن می شوید که تامین کننده ی شما دارای سیستم مدیریت کیفیت هماهنگ با الزامات ISO 9001 است؟
آیا کالا و خدمات مورد نیاز شما توسط سیستم مدیریت کیفیت تامین کننده ی شما پوشش داده می شود؟ (برای یافتن این موضوع باید یک نسخه گواهینامه یا اعلامیه ی مطابقت از تامین کننده درخواست کنید!).
خلاصه
ISO 9001 برای سازمان ها اساس مهمی است که نشان دهند تجارت خود را به نحوی مدیریت می کنند که به ارائه ی کالا و خدمات مطلوب دستیابند.
راه های مختلفی وجود دارد که تامین کننده تطابق با ISO 9001 را اعلام کند، و شما باید توجه داشته باشید شیوه ی انتخابی توسط تامین کننده به اندازه ی کافی اطمینان شما را جلب کند.
اگر از تامین کننده خود راضی نیستید باید بازخورد مناسبی به آنها ارائه کنید. یادگیری از شکایات به سازمان ها کمک می کند عملکرد های بعدی خود را بهتر کنند – این موضوع اصلی ISO 9001 است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *